Burgemeester Marcouch als rolmodel

7

april

2021

Burgemeester Marcouch als rolmodel voor studenten Sociaal werker

Burgemeester Ahmed Marcouch is woensdag 7 april tijdens een gastles op de Veluwestraat in gesprek gegaan met studenten Sociaal werker van Rijn IJssel over persoonlijk leiderschap en rolmodellen. De studenten kregen deze bijzondere gastles als vervangende stage, omdat veel stages door de coronacrisis niet door kunnen gaan.

Trainers van Spectrum Elan en Update nodigden de burgemeester van Arnhem uit, omdat veel studenten hem als rolmodel zien. Persoonlijk leiderschap en rolmodellen zijn belangrijke thema’s binnen de opleiding Sociaal werker. Aan de hand van zijn geschiedenis bracht Marcouch de studenten belangrijke levenslessen bij, zoals het belang van goede omgangsvormen en hoe goed het is om hard te werken voor je dromen.

Marokko
De burgemeester vertelde onder andere over zijn geboorteland Marokko. "Ik kom uit het Rifgebergte in het noorden van Marokko. In ons dorp zag je nog de sporen van de oorlog tegen de Spaanse bezetter Franco. Maar als je op het hoogste punt van het dorp stond, kon je de Spaanse bergen en Gibraltar zien liggen. Wij wisten: aan de overkant, daar is het beter."

De vader van de jonge Marcouch werkte aan de overkant, ver achter de bergen van Gibraltar in Nederland. Hij verdiende er geld voor zijn vrouw en zestien kinderen. "En mijn vader zei: "Ik heb voor jullie gewerkt. Ik wil dat jullie het beter hebben dan ik." Dat gaf een druk om te presteren, een morele druk, verantwoordelijkheid. Maar hij was ook een rolmodel: als je iets wil bereiken, dan moet je hard werken."
Niet iedereen krijgt evenveel kansen, dat werd burgemeester Marcouch vroeg ingepeperd. Toen hij naar Nederland kwam, wist hij dat er anderen in het dorp bleven. Wat was hun toekomst? Er was dus een sterke druk om te presteren, want als je een kans krijgt, moet je die grijpen.

Een van de doelen, die de inmiddels naar Nederland geëmigreerde Ahmed Marcouch zich stelde, was heel goed Nederlands te leren spreken. "Ik luisterde naar het journaal en wilde net zo goed Nederlands leren spreken als de nieuwslezer. Iedere dag leerde ik tien nieuwe woorden."

Twee problemen
Hij gaat in de bouw werken, later in de zorg en kiest dan voor de politie. Hij moet leren zwemmen. "We hadden wel zwemles, maar iedere ochtend om zeven uur lag ik al in het zwembad met de oudjes." Hij doorloopt de opleiding. Een docent zegt tegen hem als hij zijn diploma ontvangt: "Je krijgt het moeilijk. Ten eerste heb je kans dat de agenten je niet accepteren, ten tweede zullen sommige jongeren op straat met dezelfde achtergrond als jij je een verrader noemen." Maar hij wordt agent, leraar maatschappijleraar en uiteindelijk burgemeester.

Dromen en zweten
Op een dag koopt Marcouch bij de V&D voor twee gulden vijftig een boekje over sociale vaardigheden. "Daar las ik dingen in die ik niet wist: hoe je overkomt als je onderuitgezakt zit. Op welke manieren je handen kan geven. Wat actief luisteren is." Hij benadrukt het belang van goede omgangsvormen. "Geen straattaal dus als je solliciteert. Er zijn een paar rappers die daar hun geld mee verdienen, de rest kan niet van straattaal leven."

Dan heeft het rolmodel voor de studenten nóg een levensles. "Het is belangrijk om een droom te hebben. Koester die droom, maar vergeet niet dat je die alleen waar kunt maken met bloed, zweet en tranen."